ميهمان گرامي، به غول آباد خوش آمديد! | ايميل: گذر واژه: مرا به ياد بسپار براي يك ماه: وارد شدن: | قلعه
غول آباد / كتابخانه / كتاب شيركوه، شير كوير / ديباچه

كتاب شيركوه، شير كوير

ديباچهفهرستفهرست عكس هاكتاب نامهديدگاه ها

ديباچه

محمود ملك زاده

«محمود ملك زاده» در يزد متولد شد و تحصيلاتش را تا مقطع ليسانس ادامه داد. عشق و علاقه او به طبيعت و كوهستان از سنين 7 تا 9 سالگي آغاز شد و چنان اوج گرفت كه در سن 12 سالگي به همراه دوستانش در فصل تابستان به «قله شيركوه» صعود كرد. وي پس از ورود به دبيرستان و آشنا شدن با «آقاي اصغر آيتي زاده» -دبير جغرافيا- به گروه كوه نوردي و طبيعت گردي ايشان كه بيشتر اعضايش از دبيران دبيرستان هاي يزد بود پيوست.
پشتكار، مداومت، عشق و علاقه به رشته كوه نوردي، شركت در كلاس هاي متعدد كوه نوردي، كار با ابزار فني، ارتباط با كوه نوردان و گروه هاي كوه نوردي كشور و حضور در صعود هاي سراسري قلل كشور تجربه هاي مفيد و ارزنده اي را نصيب وي كرد. او افزون بر كوه نوردي در بسكتبال و جودو هم فعاليت مي كند و زماني عضو تيم باشگاه ها و «تيم بسكتبال استان يزد» بود.
«ملك زاده» كه فردي شاخص و موثر در صحنه كوه نوردي شده بود در دهه هاي 60 و 70 و 80 مسيوليت هاي مختلفي را در «هيات كوه نوردي استان يزد» عهده دار شد و خدمات فراواني كرد. از اقدامات اساسي او تكميل و احداث پناهگاه هاي كوه هاي استان يزد در كوه هاي «شيركوه» و «برفخانه طزرجان» بود.
وي در تهيه و انتشار «جزوه ميخ هاي كوير» كه اولين اثر در زمينه كوه هاي استان يزد بود كه از طرف «هيات كوه نوردي» منتشر شد همكاري كرده است. از وي «كتاب شيركوه، شير كوير» در سال 1388 به چاپ رسيده است.
هم اكنون اين كوه نورد پيشكسوت به عنوان يكي از راهنمايان مجرب كوه نوردي كوه هاي كشور در استان يزد مشغول فعاليت است.


شيركوه، شير كوير
شيركوه، شير كوير نوشته محمود ملك زاده.

شناسنامه كتاب

عنوان: شيركوه، شير كوير
نويسنده: محمود ملك زاده
موضوع: كوه نوردي، شيركوه، ايران، يزد
شابك: 978-600-91233-5-3
ناشر: انتشارات تيك؛ يزد؛ 1388
كتاب: قطع وزيري، جلد شوميز، 200 صفحه
نشاني انتشارات: يزد؛ صفاييه؛ بلوار مهرآوران؛ شهرك انديشه؛ خيابان ايمان؛ كوچه ايمان 7؛ كد پستي 97754-89158؛ تلفن 8281278-0351؛ رايانامه tickpub (@) yahoo [.] com؛ تارنما tickpub.ir
مركز پخش: يزد؛ شركت ساربان جاده ابريشم يزد؛ تلفن 6267677-0351 و 8250364-0351

پيش گفتار مولف

مقدمه

شيركوه! اي بام شهرستان يزد / زنده از تو نام شهرستان يزد (1)

در اختيار داشتن اطلاعات كامل و جامع در مورد هر چيز و هر موضوع انسان را براي رسيدن به آن موضوع كه همانا هدفش است راهنمايي و كمك مي نمايد. قرن حاضر كه به عصر اطلاعات معروف شده است، امكانات مكانيزه اي را در اختيار بشر قرار داده است كه جهت دسترسي سريع به اطلاعات مورد نظرش از آن استفاده مي كند. اما اين امكانات مكانيزه براي همگان قابل دسترس نبوده و استفاده از آن در همه جا به صورت رايج و فراوان ميسر نيست. ولي از آن جايي كه حس كنجكاوي و جستجو گري يكي از خصوصيات ذاتي بشر مي باشد و هميشه براي ارضاي اين حس به دنبال كشف مجهولات و معما هاي بزرگ و كوچك هست، در اولين قدم به دنبال اطلاعات هر چند ناچيز است تا مبناي كار خود را بر اين اطلاعات گذاشته و كم كم به آن هدف غايي و مقصود نهايي برسد.

يكي از منابعي كه از ديرباز، بشر از آن به عنوان يك گوهر گران بها استفاده مي كرده است، كتاب مي باشد. انسان ها از زمان هاي بسيار قديم با نوشتن و كتابت اسرار زمان خود، طريقه زندگي، آداب و سنن متداول، وقايع و اتفاقات را به انسان هاي دوره خود و آيندگان منتقل نموده اند. حتي براي انتقال اطلاعات، اقدام به نقاشي هاي مختلف بر ديوار غار ها، معابد و كوه ها كرده اند كه باعث شناخت تمدن هاي كهن و گونه هاي مختلف زندگي آن ها شده است. اين اطلاعات، كمك هاي شاياني در شناخت فرهنگ هاي باستاني و تمدن هاي درخشان آن ها كرده است.

محمود ملك زاده
محمود ملك زاده، كوه نورد سرشناس استان يزد و نويسنده كتاب شيركوه، شير كوير.

جمع آوري اطلاعات و طبقه بندي كردن آن ها مستلزم صرف زمان زياد، پيگيري هاي مداوم و مستمر، همكاري دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط، كمك افراد خبره و ذيصلاح و استفاده از منابع و مآخذ مختلف و معتبر است كه ارزشمندي يك اثر و تحقيق را موثر و مفيد مي نمايد.

كتاب

كتاب موجود بنا به تقاضا و تشويق هاي دوستان و بر اساس تجربه هاي چندين ساله و با اين نيت كه منبعي باشد براي آيندگان و راهنمايي براي استفاده تمام دوست داران طبيعت كه خواستار اين اطلاعات هستند، تهيه شده است.

كتاب پيش رو شامل سه فصل مي باشد كه در هر فصل سعي شده اطلاعات كاملي در رابطه با عنوان كتاب، آشنايي با منطقه يزد از لحاظ جغرافيايي و منابع طبيعي و در نهايت كوه و كوه نوردي بيان گردد. آشنا شدن با مسايل زمين شناسي، تقسيمات جغرافيايي، محيط زيست، آب و هوا، كوه نوردي در منطقه «شيركوه» -بلند ترين كوه استان- و همچنين انعكاس و معرفي «هيات كوه نوردي استان يزد» و پيشكسوتان اين رشته و شناخت مسير هاي قابل صعود «شيركوه» و مسايل جنبي آن و ... از سرفصل هاي اين كتاب است.

گردآوري اطلاعاتي در مورد هدف كتاب با توجه به گستردگي هدف، احتياج به صرف زمان زياد و دقت كافي داشت؛ مخصوصاً شناسايي مسير هاي صعود كه مي بايست حتماً از نزديك ارزيابي و سپس تنظيم شود. بعد ديگر كتاب، آشنايي با روستا ها و مسايل مربوط به بهداشت كوه و خصوصيات كوه نوردي بود كه آن هم نيازمند به جمع آوري اطلاعات از منابع مختلف بود كه با توجه به امكانات موجود و با همكاري دستگاه هاي ذيربط و اشخاص معتبر، اطلاعات به گونه اي گردآوري گرديده است كه كيفيت آن با گذشت زمان كاسته نشود و مطالب آن در پيشبرد «ورزش كوه نوردي» مفيد واقع گردد.

سپاسگزاري

در خاتمه، به پاس همكاري و همراهي عزيزان و سازمان هايي كه در اين مهم مرا ياري نموده اند و به لحاظ جاودانه ماندن ياد آن ها، اسامي گروهي از آنان كه زحمات بيشتري را متحمل گرديده اند را بيان مي نمايم:

برش هايي از صعود به قله شيركوه با راهنمايي آقاي محمود ملك زاده و همراهي آقاي عباس مهرآوران، هر دو از اساتيد و پيشكسوتان كوه نوردي يزد.
ورزش و طبيعت ايران؛ شبكه 4 سيما

آقايان «سيد علي آينده»، «حميد دانايي فرد»، «محمد رضا كارگريان»، «حسين مرزنگوشي»، «ولي حاتمي» و راهنمايان كوه نوردي «ده بالا» آقايان «رضا گرجي»، «حسن يوسفيان زاده»، «علي اكبر عسكري» و «عباس شيخ علي شاهي» و آقايان «سيد مهدي دشتكي»، «محمد علي دشتكي»، «ناد علي دره شيري» براي جناح غربي «شيركوه» و سازمان هاي دولتي از جمله «سازمان حفاظت محيط زيست»، «موسسه سنجش از دور» و «استانداري يزد» كه هر يك از اين عزيزان مشوق و پشتيبان نگارنده بوده اند.

هدف

هدف، كمال هر چيز است. آن چه هدف را ميسر مي كند، تلاش و كوشش براي رسيدن به آن است. نوشتن اين كتاب داراي دو هدف مهم بود. اول، ماندگار شدن احوال كساني كه در راه رشد و شكوفايي «رشته كوه نوردي» در اين استان ايثار كرده اند، رنج ها و سختي ها كشيده اند و مشكلات را تحمل كرده اند تا جامعه كوه نوردي اين استان را سر و سامان دهند.

دوم، تا زمينه اي باشد براي آيندگان و كساني كه مايل هستند ادامه دهنده اين راه باشند، چه، آثار، احوال، نشانه ها و اطلاعاتي كه در كتاب ها مي آيند مانند انسان ها تغيير پذير نيستند، هر چه از اول بوده هميشه به همان حال باقي خواهد بود. مطالب اين كتاب ها از تمام دوستان انساني، ثابت قدم تر، باوفا تر و صبور تر هستند. آن ها هرگز در ايام سختي و محنت به انسان پشت نمي كنند؛ برعكس، آغوش مهرباني و رافت آن ها براي استقبال ما هميشه گشوده است؛ در دوره جواني ما را سرگرم و مشغول مي سازند و در روزگار پيري و شكستگي تسليت و دلداريمان مي دهند.

با توجه به آن چه آمد، هدف نهايي اين كتاب، حفظ آن چه وجود دارد است تا يادماني باشد از فداكاري افراد اين مرز و بوم در به ثمر رسيدن ارزش هاي والاي انساني و ارج نهادن به آن چه انجام شده است.

سعديا! مرد نكو نام نميرد هرگز / مرده آن است كه نامش به نكويي نبرند (2)

محمود ملك زاده

پاورقي:
(1) عبد الحسين جلاليان
(2) سعدي شيرازي