ميهمان گرامي، به غول آباد خوش آمديد! | ايميل: گذر واژه: مرا به ياد بسپار براي يك ماه: وارد شدن: | قلعه
غول آباد / كتابخانه / كتاب شازده حمام - جلد 3 / ديباچه

كتاب شازده حمام - جلد 3

ديباچهفهرستديدگاه ها

ديباچه

محمد حسين پاپلي يزدي

«محمد حسين پاپلي يزدي» در يزد متولد شد و تحصيلاتش تا ديپلم را در همان شهر گذرانيد. سپس وارد «دانشگاه مشهد» شد و ليسانش را در «رشته جغرافيا» از آن جا گرفت. دوره سربازي را به دليل نياز «دانشگاه مشهد» در همان دانشگاه گذراند و در سال 1355 عازم «پاريس» شد و فوق ليسانس و دكتراي خود را از «دانشگاه سوربن فرانسه» گرفت. وي از سال 1362 عضو «مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه» شد.
«دكتر پاپلي» در سال 1362 به ميهن بازگشت و استاد و مدير «گروه جغرافيا» در «دانشگاه فردوسي مشهد» شد. وي در سال 1365 «مجله تحقيقات جغرافيايي» را بنيان گذاشت و در دوره هايي به تدريس در «دانشگاه سوربن فرانسه» و «دانشگاه مي جي ژاپن» پرداخت. «استاد پاپلي يزدي» در سال 1380 به «دانشگاه تربيت مدرس تهران» رفت.
او در سال 1385 «پژوهشكده امير كبير» و سپس «شركت مهندسين مشاور آمايش و توسعه شرق»، «انتشارات پاپلي» و «موسسه فرهنگي كاوشگران ميراث شرق» را تاسيس كرد.
«پروفسور پاپلي يزدي» از سال 1375 در جمع ده جغرافيدان برتر جهان برگزيده شد و يكي از ده كرسي «كميسيون جغرافياي فرهنگي انجمن جغرافيدانان جهان» را به دست آورد. او از مدافعان تشكيل «اتحاديه كشور هاي اسلامي» است و پيشنهاد تاسيس راه آهن سراسري بين كشور هاي مسلمان را داده است.
از وي مقالات و كتاب هاي تخصصي بسياري چاپ شده است. كتاب هاي خاطرات او با نام «شازده حمام» كه وي آن ها را در اوج بلنداي علوم انساني با ادبياتي دلنشين و داستاني نوشته است، مورد پسند همگان افتاده و سبب شهرت فراگير او شده است.


شازده حمام - جلد 3
كتاب شازده حمام نوشته پروفسور محمد حسين پاپلي يزدي.

شناسنامه كتاب

عنوان: شازده حمام
عنوان انگليسي: The prince of the public bath
جلد: سوم
نويسنده: محمد حسين پاپلي يزدي
موضوع: يزد، اوضاع اجتماعي، قرن 14
شابك: 978-600-6026-31-2
ناشر: انتشارات پاپلي، انتشارات گوتنبرگ، مشهد و تهران، 1392
كتاب: قطع وزيري، جلد گالينگور، 512 صفحه، 23000 تومان
وب سايت انتشارات و پخش و فروش: stor.amayeshco.com
مركز پخش مشهد: انتشارات پاپلي؛ بلوار سجاد؛ پلاك 92؛ تلفن 05117682326؛ فكس 05117621658
مركز پخش تهران: انتشارات گوتنبرگ؛ خيابان انقلاب؛ مقابل دانشگاه تهران؛ تلفن 02166413998
مراكز فروش يزد: بيشتر كتاب فروشي ها مانند نيكو روش و ...

مقدمه

از رفتگان چه مانده بجز داستانشان / ماند به روزگار ز ما هم حكايتي / هر كس به گونه اي كند از ما روايتي. (1)

دوستان مرا تشويق مي كنند. از «شازده حمام» جلد يك و دو تعريف و تمجيد مي كنند. فهميدم تعريف و تمجيد آن ها جدي است. چرا تعريف آن ها جدي است؟ چون كتاب را خريدند. كتاب را به دوستان خود هديه دادند. حالا هم چاپ دهم جلد اول و دوم تمام شده است. من هم تشويق شدم و جلد سوم را نوشتم. راستش جلد سوم مثل جلد اول و دوم نيست. اگر نمي خواهيد آن را نخوانيد.

يك همشهري خوش صدا و خوش ادا تلفن كرد. گفت: "حسين آقا! خودتان هستيد؟" گفتم: "بله." با كلي آدرس، قوم و خويش درآمديم. خيلي خيلي از «كتاب شازده حمام» تعريف كرد. گفت پدربزرگش كتاب را خريده و خوانده است و به همه بچه ها، عروس و داماد ها و نوه ها سفارش كرده «كتاب شازده حمام» را بخوانند.

آن خانم گفت او نفر سي و هشتم از فاميل است كه دارد كتاب را مي خواند. پرسيدم از كجا مي داند كه نفر سي و هشتم است كه دارد كتاب را مي خواند؟ گفت پدربزرگش گفته هر كس كتاب را مي خواند اسمش را در صفحه سفيد اول كتاب بنويسد. اسم او شماره 38 را دارد.

از اين همشهري نازنين پرسيدم: "امري فرمايشي باشد در خدمت هستم." گفت: "حسين آقا! همين صفحه 142 - 141 كتاب پاره شده است. من يك شماره فاكس به شما مي دهم. شما اين دو صفحه را براي من فاكس كنيد."

خوب؛ من خيلي خوشحال شدم كه همشهري هاي من، هم كتاب مي خوانند و هم هنوز صرفه جو هستند. آن چنان شاد شدم كه نوشتن جلد سوم را آغاز كردم.

پاورقي:
(1) شهريار