كتاب هنر نساجي در يزد |
|
فهرستفصل اول: تاريخ نساجي يزد در دوره هاي قبل و بعد از اسلام | | 5 |
تاريخ نساجي در شهر يزد | | 11 |
عصر ساساني، نخستين هسته تجاري شهر يزد | | 24 |
سير تحولات نساجي يزد در دوره هاي مختلف اسلامي | | 27 |
هنرمندان نقشبند يزدي در عهد صفوي | | 39 |
خواجه غياث الدين علي نقشبند يزدي | | 39 |
خواجه غياث الدين محمد حافظ رازي | | 54 |
فصل دوم: كارگاه ها و دستگاه هاي بافندگي | | 89 |
تكنيكي شدن دستگاه بافندگي | | 95 |
اجزاي تشكيل دهنده دستگاه بافندگي سنتي | | 98 |
مراحل بافت منسوجات دستباف | | 101 |
مكانيزم تشكيل دهنده ژاكارد | | 105 |
تقسيم دستگاه هاي بافندگي سنتي به لحاظ ميزان كارآيي | | 107 |
تقسيم دستگاه هاي بافندگي سنتي به لحاظ وضعيت قرار گرفتن بافنده | | 109 |
كارگاه هاي بافندگي كوچك | | 112 |
پراكندگي كارگاه هاي شعربافي | | 113 |
كليات بافندگي در گذشته و حال | | 113 |
بافندگي و ماشين بافندگي | | 116 |
اصول معماري كارگاه هاي بافندگي | | 116 |
تاريخچه كشت پنبه در ايران و اهميت اقتصادي و اجتماعي آن | | 126 |
ريسندگي نخ هاي پنبه اي | | 127 |
روش سنتي تصفيه پنبه در يزد | | 128 |
روش تبديل الياف پنبه به نخ به طريقه سنتي | | 130 |
حلاجي با استفاده از كمان | | 130 |
پلته يا فتيله كردن پنبه | | 133 |
ريسندگي به وسيله چرخ دستي | | 134 |
شرح ساختماني چرخ دستي | | 134 |
تهيه كردن كلاف به وسيله چرخ دومي بركن | | 136 |
اصول پشم چيني گوسفندان | | 138 |
مواردي كه در نحوه جمع آوري و نگه داري پشم بايد رعايت كرد | | 139 |
شستشوي پشم بر روي گوسفند در يزد | | 146 |
شستن حيوان زير آبشار يا شرنگاه | | 148 |
ساختمان شيميايي ابريشم | | 152 |
طرز مراقبت و نگه داري از پارچه هاي ابريشمي و پشمي | | 153 |
طرق لكه گيري پارچه هاي پشمي و ابريشمي | | 154 |
طريقه جمع آوري قرمز دانه | | 175 |
ايجاد نقش در منسوجات سنتي | | 187 |
ايجاد نقش در مرحله بافت | | 187 |
ايجاد نقش به وسيله چاپ بعد از بافت | | 188 |
ايجاد نقش قبل از بافت | | 189 |
انواع منسوجات سنتي يزد | | 189 |
بررسي عناصر به كار رفته در ترمه | | 202 |
نقش سرو و بار معنايي آن | | 208 |
تاريخچه پيدايش بته جقه | | 216 |
مسايل و مشكلات ترمه بافي در يزد | | 224 |
گراني قيمت توليدات و كاهش تقاضا | | 226 |
كهنگي ابزار كار و نداشتن سرمايه لازم | | 226 |
فقدان تبليغات كافي و صحيح | | 227 |
مراحل توليد دارايي در يزد | | 248 |
ايجاد نقش در دارايي بافي و احرامي بافي | | 253 |
مراحل كار احرامي بافي | | 254 |
طراحي يا پياده كردن نقشه بر روي دستگاه بافندگي | | 257 |
آماده كردن نخ هاي پود براي بافندگي | | 257 |
اعمال اصلي اي كه بافنده هنگام بافت انجام مي دهد | | 258 |
اعمال فرعي اي كه بافنده در حين كار به آن ها نظارت دارد | | 258 |
مراحل كار دارايي بافي | | 259 |
طراحي يا پياده كردن نقشه بافت بر روي دستگاه بافندگي | | 262 |
ايجاد نقش در احرامي بافي | | 263 |
ايجاد نقش در دارايي بافي | | 264 |
نقوش در احرامي و دارايي | | 264 |
اجزاي تشكيل دهنده دستگاه بافندگي دارايي و احرامي | | 271 |
ابداعات نو در دارايي بافي | | 277 |
ابداعات نو در احرامي بافي | | 278 |
ساير منسوجات سنتي يزد | | 279 |
ويژگي هاي يك چادرشب در گذشته | | 290 |
فصل پنجم: هنرمندان نساج | | 307 |
سيد علي ميرجليلي در محله پشت باغ | | 311 |
محمد رضا دهقان منشادي | | 315 |
|
|