ميهمان گرامي، به غول آباد خوش آمديد! | ايميل: گذر واژه: مرا به ياد بسپار براي يك ماه: وارد شدن: | قلعه
غول آباد / كتابخانه / كتاب خاطرات شازده حمام - جلد 1 / ديباچه

كتاب خاطرات شازده حمام - جلد 1

گوشه اي از اوضاع اجتماعي شهر يزد در دهه 40 - 1330

ديباچهفهرستمستوره خوانيديدگاه ها

ديباچه

محمد حسين پاپلي يزدي

«محمد حسين پاپلي يزدي» در يزد متولد شد و تحصيلاتش تا ديپلم را در همان شهر گذرانيد. سپس وارد «دانشگاه مشهد» شد و ليسانش را در «رشته جغرافيا» از آن جا گرفت. دوره سربازي را به دليل نياز «دانشگاه مشهد» در همان دانشگاه گذراند و در سال 1355 عازم «پاريس» شد و فوق ليسانس و دكتراي خود را از «دانشگاه سوربن فرانسه» گرفت. وي از سال 1362 عضو «مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه» شد.
«دكتر پاپلي» در سال 1362 به ميهن بازگشت و استاد و مدير «گروه جغرافيا» در «دانشگاه فردوسي مشهد» شد. وي در سال 1365 «مجله تحقيقات جغرافيايي» را بنيان گذاشت و در دوره هايي به تدريس در «دانشگاه سوربن فرانسه» و «دانشگاه مي جي ژاپن» پرداخت. «استاد پاپلي يزدي» در سال 1380 به «دانشگاه تربيت مدرس تهران» رفت.
او در سال 1385 «پژوهشكده امير كبير» و سپس «شركت مهندسين مشاور آمايش و توسعه شرق»، «انتشارات پاپلي» و «موسسه فرهنگي كاوشگران ميراث شرق» را تاسيس كرد.
«پروفسور پاپلي يزدي» از سال 1375 در جمع ده جغرافيدان برتر جهان برگزيده شد و يكي از ده كرسي «كميسيون جغرافياي فرهنگي انجمن جغرافيدانان جهان» را به دست آورد. او از مدافعان تشكيل «اتحاديه كشور هاي اسلامي» است و پيشنهاد تاسيس راه آهن سراسري بين كشور هاي مسلمان را داده است.
از وي مقالات و كتاب هاي تخصصي بسياري چاپ شده است. كتاب هاي خاطرات او با نام «شازده حمام» كه وي آن ها را در اوج بلنداي علوم انساني با ادبياتي دلنشين و داستاني نوشته است، مورد پسند همگان افتاده و سبب شهرت فراگير او شده است.


خاطرات شازده حمام - جلد 1
كتاب شازده حمام نوشته پروفسور محمد حسين پاپلي يزدي.

شناسنامه كتاب

عنوان: خاطرات شازده حمام
جلد: اول؛ گوشه اي از اوضاع اجتماعي شهر يزد در دهه 40 - 1330
نويسنده: محمد حسين پاپلي يزدي
موضوع: يزد، اوضاع اجتماعي، قرن 14
شابك: 964-95792-2-2
ناشر: انتشارات پاپلي، مشهد، 1384
كتاب: قطع وزيري، جلد شوميز، 248 صفحه
وب سايت انتشارات و پخش: publisher.amayeshco.com

مقدمه

هيچ آدم 55 ساله اي، حتي آدم هاي خيلي باهوش، نمي توانند اولين خاطرات بچگي خود را دقيقاً تاريخ گزاري كنند و بگويند فلان خاطره مال فلان روز و فلان سال است. چيز هاي مبهمي از اولين خاطرات بچگي در ذهن آدم هست. البته بچه هاي پولدار امروزي كه نسل ابزار مدرن هستند و پدر و مادر هايشان دايم از آن ها فيلم تهيه مي كنند و در فيلم، تاريخ، ساعت، روز، ماه و سال وقايع را ذكر مي كنند و هر چند هفته يك بار اين فيلم ها را به بچه هاي خودشان نشان مي دهند، اين بچه ها ممكن است در آينده وقتي 70 - 60 ساله هم شدند، خاطرات كودكي خود را دقيقاً به ياد آورند.

آدم هايي كه در سال 1327 در يزد به دنيا آمده بودند و در آن زمان هنوز برق و بالتبع يخچال، تلويزيون، ضبط صوت، ويديو، كامپيوتر و ...، آب لوله كشي، حمام دوش دار، توالت سيفون دار، كوچه آسفالت شده، رفتگر شهرداري و ... نبود، خاطرات كودكيشان از نظر تاريخي كاملاً درهم و برهم است. اين خاطره نويس هم همين وضع را دارد اما مي تواند تشخيص دهد كه كدام خاطرات مربوط به قبل از دبستان و كدام خاطرات مربوط به دوران دبستان و دوره هاي بعد بوده است. لذا خاطرات خود را بر همين منوال نگاشته است. اما هميشه نمي توان نظم زماني را رعايت كرد. گاهي خاطره اي كه مربوط به قبل از دبستان است، ادامه اش چهل سال بعد اتفاق مي افتد. همين امر، نظم تاريخي خاطرات را به هم مي زند ولي خاطره اي را كامل مي كند. اميد است كه در جلد هاي بعدي، خاطرات دبيرستان و خاطرات دانشجويي و ... را به چاپ برسانيم.

از «آقاي حسين بشارت» كه از خيران يزدي هستند و براي چاپ اين جلد سرمايه گذاري كرده اند سپاسگزارم. خداوند ايشان را در امور فرهنگي توفيقات بيشتر دهد.