ميهمان گرامي، به غول آباد خوش آمديد! | ايميل: گذر واژه: مرا به ياد بسپار براي يك ماه: وارد شدن: | قلعه
غول آباد / كتابخانه / كتاب شازده حمام - جلد 2 / ديباچه

كتاب شازده حمام - جلد 2

ديباچهفهرستمستوره خوانيديدگاه ها

ديباچه

محمد حسين پاپلي يزدي

«محمد حسين پاپلي يزدي» در يزد متولد شد و تحصيلاتش تا ديپلم را در همان شهر گذرانيد. سپس وارد «دانشگاه مشهد» شد و ليسانش را در «رشته جغرافيا» از آن جا گرفت. دوره سربازي را به دليل نياز «دانشگاه مشهد» در همان دانشگاه گذراند و در سال 1355 عازم «پاريس» شد و فوق ليسانس و دكتراي خود را از «دانشگاه سوربن فرانسه» گرفت. وي از سال 1362 عضو «مركز ملي تحقيقات علمي فرانسه» شد.
«دكتر پاپلي» در سال 1362 به ميهن بازگشت و استاد و مدير «گروه جغرافيا» در «دانشگاه فردوسي مشهد» شد. وي در سال 1365 «مجله تحقيقات جغرافيايي» را بنيان گذاشت و در دوره هايي به تدريس در «دانشگاه سوربن فرانسه» و «دانشگاه مي جي ژاپن» پرداخت. «استاد پاپلي يزدي» در سال 1380 به «دانشگاه تربيت مدرس تهران» رفت.
او در سال 1385 «پژوهشكده امير كبير» و سپس «شركت مهندسين مشاور آمايش و توسعه شرق»، «انتشارات پاپلي» و «موسسه فرهنگي كاوشگران ميراث شرق» را تاسيس كرد.
«پروفسور پاپلي يزدي» از سال 1375 در جمع ده جغرافيدان برتر جهان برگزيده شد و يكي از ده كرسي «كميسيون جغرافياي فرهنگي انجمن جغرافيدانان جهان» را به دست آورد. او از مدافعان تشكيل «اتحاديه كشور هاي اسلامي» است و پيشنهاد تاسيس راه آهن سراسري بين كشور هاي مسلمان را داده است.
از وي مقالات و كتاب هاي تخصصي بسياري چاپ شده است. كتاب هاي خاطرات او با نام «شازده حمام» كه وي آن ها را در اوج بلنداي علوم انساني با ادبياتي دلنشين و داستاني نوشته است، مورد پسند همگان افتاده و سبب شهرت فراگير او شده است.


شازده حمام - جلد 2
كتاب شازده حمام نوشته پروفسور محمد حسين پاپلي يزدي.

شناسنامه كتاب

عنوان: شازده حمام
جلد: دوم؛ گوشه اي از اوضاع اجتماعي شهر يزد در سال هاي 46 - 1340
نويسنده: محمد حسين پاپلي يزدي
موضوع: يزد، اوضاع اجتماعي، قرن 14
شابك: 978-600-90745-1-8
ناشر: انتشارات پاپلي، مشهد، 1388
كتاب: قطع وزيري، جلد شوميز، 384 صفحه
وب سايت انتشارات و پخش: publisher.amayeshco.com

مقدمه

در جلد اول «شازده حمام»، قول دادم كه دنباله خاطرات خود را بنويسم. حالا بخشي از خاطرات با كلي شرح و جزييات در مقابل روي شما است. اين قسمت از خاطرات مربوط به دوران نوجواني (سال هاي 46 - 1338) است. چون بعضي از موضوعات اگر ادامه آن نوشته نشود، نتيجه كار معلوم نمي شود، لاجرم زمان از دوره نوجواني من در مي گذرد. بايد توجه داشت كه اين، كتاب خاطرات است؛ يعني يك كتاب تحقيقي، تاريخي، جغرافيايي يا مردم شناسي و جامعه شناسي و غيره نيست؛ فقط خاطرات است. خاطرات هر كس هم محدود به حوزه جغرافيايي و اجتماعي اي است كه در آن بزرگ شده است؛ به علاوه متكي به حافظه است.

خوانندگان زيادي با خواندن جلد اول «شازده حمام» مرا مورد تشويق و نقد قرار داده اند كه از آن ها سپاسگزارم. بايد از «آقاي دكتر محمد حسن گنجي» -پدر جغرافياي مدرن ايران- كه در سن 95 سالگي با نوشتن نقد علمي در «روزنامه اطلاعات» مورخ 20 شهريور 1385 مرا مورد تشويق قرار دادند تشكر ويژه داشته باشم؛ همچنين از خبرگزاري هاي «ايسنا» و «ايرنا» و از روزنامه ها و مجلات مختلف به خصوص «روزنامه نداي يزد»، «روزنامه خراسان» و «روزنامه قدس» تشكر و سپاس داشته باشم.

اين جلد هم بدون تشويق و همكاري همسرم «سركار خانم دكتر فاطمه وثوقي» به سرانجام نمي رسيد. كلمه تشكر پاسخگوي همكاري ارزنده ايشان نيست.

اگر عمري باقي بود، جلد سوم هم تقديم خواهد شد. اميدوارم پس از خواندن كتاب، نظرات خود را برايم بنويسيد، البته تا زنده هستم.