GhoolAbad logo
مقاله‌ها
غول آباد؛ دانش‌نامهٔ مردمی یزد
user
مهمان گرامی، خوش آمدید! - قلعه -
addressغول آباد / مقاله‌ها / زنان شهر کویر / معرفی مقاله

زنان شهر کویر

/ معرفی مقاله

t
tree زنان شهر کویر

۱- معرفی مقاله
r
ee
w
Mary Boazmanwriter Mary Boazman

Miss Mary Boazman was a British journalist and writer in the early 20th century. She was feminist and advocate of women’s rights. A number of articles written by her have been published in newspapers and magazines between 1900s and 1920s.
r
i
t
er
تصویرzoomimagelink
مجلهٔ دنیای زنان
جلدهای مجلهٔ ماهنامهٔ دنیای زنان، شماره‌های ۵۳ و ۵۴، مورخ ۱۲۸۰.

۱- پیش گفتار

نوشتهٔ پیش رو، مقاله‌ای است به قلم ماری بُوزمن (۱) که در ماهنامهٔ دنیای زنان (۲)، دورهٔ ۲۴، شمارهٔ پیاپی ۱۴۴، مورخ اکتبر ۱۹۰۸ م (آبان ۱۲۸۷ ه.ش) در لندن چاپ شده است. متعاقباً بخش‌هایی از این مقاله در دیگر روزنامه‌ها و مجله‌های انگلیس و آمریکا هم به چاپ رسیده است.

ماهنامهٔ مصور دنیای زنان، از سال ۱۸۹۶ م (۱۲۷۵ ه.ش) تا ۱۹۱۶ م (۱۲۹۵ ه.ش) در انگلیس به چاپ می‌رسید. این مجلهٔ زنان، پرطرفدار بود و در آمریکا و کانادا هم توزیع می‌شد. متاسفانه اطلاع زیادی از زندگی نویسندهٔ این مقاله به دست نیامد. همین قدر می‌دانیم که این زن، بریتانیایی است و از طرفداران حقوق زنان بوده و اینکه چندین مقاله به قلم او در روزنامه‌ها و مجلات به چاپ رسیده است.

پیش از نگارش این مقاله، کتاب‌های خوبی دربارهٔ کشور و مردم ایران در انگلستان به چاپ رسیده بوده است. از آن زمره، کتابی است با عنوان پنج سال در شهری ایرانی که در سال ۱۹۰۵ م (۱۲۸۴ ه.ش)، یعنی سه سال پیش از چاپ این مقاله در لندن به چاپ رسیده که حاصل پژوهش‌های ناپیر مالکلم -کشیش مبلغ انگلیسی- دربارهٔ شهر و مردم یزد بوده است.

بنابراین این احتمال وجود دارد که نویسنده، بدون سفر به یزد و تنها با خواندن این کتاب‌ها و مصاحبه با کشیش ناپیر مالکوم (۳) و همسرش دکتر اورانیا لاتهام (۴) که از ژانویهٔ ۱۹۰۸ م (دی ۱۲۸۶ ه.ش) از ایران به انگلستان بازگشته بودند این مقاله را نوشته باشد.

تصویرzoomimageimage
ماری برد
مسافرت دوشیزه ماری برد -پیشآهنگ انگلیسی- در اصفهان. فعالیت جامعهٔ مرسلین کلیسای انگستان به طور رسمی در یزد از اردیبهشت ۱۲۷۷ آغاز شد.
H. White

۲- دربارهٔ مقاله

اما به نظر می‌رسد که نویسنده، واقعاً در تابستانی از سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۲۸۵ و در زمان سلطنت مظفر الدین شاه قاجار به یزد آمده باشد. او در یزد مهمان هموطنان خود در انجمن مبلغین کلیسا (۵) بوده است. به نظر می‌رسد که او در خانه‌ای بزرگ و مجلل اقامت گزیده و بیشتر با زنان اعیان یزد ارتباط داشته است.

نویسنده در این مقاله دربارهٔ شهر یزد و همچنین دربارهٔ دختران، زنان، خانه‌ها، آشپزخانه‌ها، گرمابه‌ها و مسلمانان و زرتشتیان این شهر سخن رانده است. سخنان او در مواردی نادرست است. مثلاً آنجایی که دربارهٔ اندرونی و بیرونی در خانه‌های یزد سخن گفته، این دو واژه را خلط کرده و اشتباه به کار برده است؛ که در مقاله تصحیح شد.

اگر چه بسیاری از مطالب این مقاله، در دیگر منابع نیز یافت می‌شود، اما به هر حال این مقاله متنی قاجاری است و برای علاقه‌مندان به فرهنگ و تاریخ یزد، بسیار ارزشمند خواهد بود.

جالب‌ترین بخش این مقاله، شرح مفصلی از مهمانی زنانهٔ همسر یکی از مقامات عالی رتبهٔ یزد از زبان یکی از دوستان نویسنده می‌باشد. این مقام عالی رتبه می‌تواند حسین میرزا جلال الدوله باشد که از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۸۳ برای سومین مرتبه حاکم یزد بوده و ارتباط بسیار خوبی با انگلیسی‌های مقیم یزد داشته است. اما از آنجایی که راوی دقیقاً از واژهٔ حاکم استفاده نکرده، این مقام عالی رتبه می‌تواند مشیر الممالک یا فرد دیگری هم باشد.

تصویرzoomimage
روزنامه‌های آمریکا
این مقاله، چند ماه پس از چاپش در انگلستان، در چندین روزنامهٔ آمریکا نیز به چاپ رسیده است.

۳- منابع دیگر

کتاب‌ها و منابع خوبی دربارهٔ احوال یزد و وضع زنان در اواخر دورهٔ قاجاریه وجود دارد. برای مثال متن این مقاله با دو کتاب زیر مقابله داده شده و برخی از موارد در پاورقی‌ها آمده است:

۱- سفرنامهٔ یزد، برداشت‌های ناپیر مالکوم سیاح انگلیسی از شهر یزد در اواخر دورهٔ قاجاریه؛ نوشتهٔ ناپیر مالکوم؛ لندن ۱۲۸۴؛ ترجمهٔ علی محمد طرفداری. (۶)
۲- زنان ایرانی، و راه و رسم زندگی آنان؛ نوشتهٔ کلارا کولیور رایس؛ لندن ۱۳۰۲؛ ترجمهٔ اسد الله آزاد. (۷)

۴- سخن پایانی

ممکن است معدودی از مطالب این مقاله غلط انداز یا توهین‌آمیز باشد که حاصل اطلاعات غلط یا برداشت‌های نادرست نویسنده می‌باشد. این مقالهٔ طولانی در سه قسمت جداگانه با نام‌های زنان یزد، مهمانی زنانه در یزد و عکس‌های اختصاصی منتشر شده است.

fo
footnote پانوشت

(1) Mary Boazman.
(2) The Lady’s Realm.
(3) Rev Napier Malcolm.
(4) Dr Urania Latham.
(5) Church Missionary Society.
(6) Five years in a persian town; by Napier Malcolm; London 1905.
(7) Persian women and their ways; by Clara Colliver Rice; London 1923.
ot
no
tes
re
Lady’s Realm; volume 22; issue 144; October 1908resource Lady’s Realm; volume 22; issue 144; October 1908

The Lady’s Realm was an illustrated monthly British women’s magazine, published from 1896 until 1916 in London. This feminist magazine was popular and sold reasonably well in United States, United Kingdom and Canada.

The magazine was including articles, photographs, poems, fiction, fashion trends, enlightened ideas on women’s life and columns by popular authors such as Marie Corelli, Frances Eliza Hodgson Burnett, Jack London, and Herbert George Wells.

Its end may have been due to the First World War in 1916; and its history and archive was destroyed during the London Blitz in the Second World War in 1940 and 1941.
sou
rce
co
comment دیدگاه شما دربارهٔ این مقاله چیست؟

avatar۱- جا‌های ستاره‌دار را پر کنید.
۲- نام شما نمایش داده می‌شود.
۳- رایانامهٔ شما کامل نمایش داده نمی‌شود.
۴- چهرک ماه شما از پایگاه Gravatar دریافت می‌شود.
۵- متن دیدگاه شما از ۱۰ تا ۱۰۰۰ حرف داشته باشد.
۶- دیدگاه خصوصی شما هرگز منتشر نمی‌شود.
۷- راه‌های تماس با نویسنده در قاب هر نویسنده آمده است.
۸- می‌توانید در دم، با ورود یا با ارسال رایانامه، دیدگاه‌هایتان را ویرایش یا پاک کنید.
{
}
mm
ent
co
avatarcomment مزخرف‌ترین چیزی که خانم

تمامش دروغ و زاییده خیال به اصطلاح نویسنده



date ۱۴ دی ۱۴۰۲
name خیراندیش
mm
ent
co
avatarcomment بسیار زحمت کشیده و همه-فن-حریفید.

بسیاری از مطالب را نباید به یزد ربط داد و بیشتر بوی تهرانی میدهد که احتمالا زن حاکم یزد از آنجا آمده.

احتمالا بجای ریزنقش, ریزاندام منظور است.

برخی مسائل مانند سرد بودن مهمانی یا گریستن برای گرفتن ماهی قرمز توی حوض به سدها و تفاوتهای زبانی-فرهنگی مربوط بوده.

هزارپیشه بنظر به توضیحی که نویسنده میدهد نمیخورد.



date ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
name وحید ذوالفقاری
mm
ent
s
QR codeshare همرسانی پیوند
email twitter
h
a
re