ميهمان گرامي، به غول آباد خوش آمديد! | ايميل: گذر واژه: مرا به ياد بسپار براي يك ماه: وارد شدن: | قلعه
غول آباد / كتابخانه / كتاب تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد / ديباچه

كتاب تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد

ديباچهفهرستكتاب نامهديدگاه ها

ديباچه

طاهره شيشه بري

«طاهره شيشه بري» پژوهشگر و نويسنده كتاب «تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد» مي باشد.


سيد احمد سيد علي زاده

«سيد احمد سيد علي زاده» در سال 1361 در يزد به دنيا آمد. او پس از اخذ ديپلم در رشته هاي معماري، مكانيك و الكترو تكنيك، فوق ديپلم و ليسانس خود را به ترتيب در رشته هاي نقشه كشي صنعتي و مديريت بازرگاني گرفت.
پاره اي از فعاليت هاي او را مي توان چنين برشمرد: مدير تور و راهنماي گردشگري، عضو «انجمن صنفي راهنمايان گردشگري تهران»، پژوهشگر بافت تاريخي يزد، تاسيس و گرداندن «انتشارات سيد علي زاده»، برگزيده جوان ترين ناشر در سال 1390، ويراستاري و صفحه آرايي و طراحي جلد بيش از 10 عنوان كتاب و ....
«سيد احمد سيد علي زاده» نويسنده كتاب «ديوار هاي بلند كاهگلي» است و در كتاب هاي «تاريخ مطبوعات در ايران» و «تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد» نيز از نويسندگان بوده است. همچنين از وي مقالاتي نيز در روزنامه ها و نشريات داخلي به چاپ رسيده است؛ از جمله: «نگاهي به مسجد جامع كبير يزد، بهشت كوير ايران» ، «بازار هاي ايراني و تاثير آن در بازار هاي كويري»، «ويژگي خانه هاي كويري»، «پيدايش چليپا و نقش آن در معماري»، «موسيقي و عرفان»، «معماري خانه هاي كويري»، «نخل گرداني در كوير»، «معماري حسينيه هاي كويري» و ....


تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد
كتاب تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد نوشته طاهره شيشه بري و سيد احمد سيد علي زاده.

شناسنامه كتاب

عنوان: تجلي باور ها در خانه هاي زرتشتيان يزد
عنوان انگليسي: Expressed beliefs in zoroastrian home of Yazd
نويسنده: طاهره شيشه بري و سيد احمد سيد علي زاده
موضوع: زرتشتيان، آثار تاريخي، آداب و رسوم و زندگي اجتماعي، معماري، يزد، ايران
شابك: 978-600-6990-00-2
ناشر: انتشارات سيد علي زاده؛ يزد؛ خرداد 1392
كتاب: قطع رقعي، جلد شوميز، 88 صفحه، 4500 تومان
مركز پخش: يزد؛ خيابان فرخي؛ جنب دارو خانه باقي؛ پاساژ 110؛ طبقه همكف؛ پ 47؛ انتشارات امير سيد علي زاده؛ ص.پ 117-89195؛ ش.ت 03516220908؛ ش.ه 09194399020؛ ر.ن seyedalizade (@) gmail [.] com
مراكز فروش يزد: خانه كسري در خ كاشاني، ك آتشكده؛ كتابفروشي نيكو روش در خ امام، جنب ك برخوردار؛ كتابفروشي آگاه در ميدان باهنر، ابتداي ب صدوقي؛ كتابفروشي شهر كتاب در ميدان آزادي، ابتداي خ فرخي

پيش گفتار مولفان

شهر يزد در ميان شهر هاي تاريخي و باستاني ايران و ديگر كشور ها با بيش از 700 هكتار وسعت بافت تاريخي، اولين شهر خشت خام جهان است و جايگاه ويژه اي را دارا است. سلامت نسبي بنا هاي سنتي اين شهر با وجود ركود نسبي تحرك اجتماعي، هنوز زمينه هاي اصيل، زنده و پوياي فراواني در تعامل بين شهروندان يزدي با يكديگر در بافت تاريخي به هم پيوند زده است.

بافت تاريخي اين شهر، همواره در برنامه ريزي و طراحي شهري مورد توجه بوده است. اقدامات صورت گرفته در بافت هاي تاريخي ايران، يزد را پيشتاز اين گرايش معرفي مي نمايد. در نتيجه، ما را به اين هدف سوق مي دهد تا در حفظ اين اثر باارزش تلاش كنيم و در جهت شناساندن آن به جهانيان بكوشيم.

محله هاي مورد بررسي، داراي بافتي بسيار زيبا، فرهنگي غني و نيز وسعت قابل ملاحظه اي هستند. در مطالعه هاي ميداني صورت گرفته، اين بافت ها از دو جنبه درخور توجه هستند:

1- تاريخي و معماري: از ديد تاريخي، اين بافت ها داراي ارزش قدمتي و ثبتي هستند و از منظر معماري، اين بنا هاي ارزشمند، نمونه اي از يك بافت در اقليم گرم و خشك است؛ بنابراين مي توان خصوصيت معماري را در اين اقليم مورد بررسي قرار داد.

2- مردم شناسي: آن چه از نظر مردم شناسي مي توان مورد توجه قرار داد، اين است كه ساكنان بعضي از اين محله ها زرتشتي نشين هستند و با توجه به معماري خاص و آداب و رسوم آن ها اين پژوهش مي تواند داراي ارزش باشد.

نگارندگان در نيمه آغازين اين كتاب به بررسي شهرسازي و محلات زرتشتيان و در نيمه ديگر به بررسي معماري و خانه هاي زرتشتيان پرداخته اند. در نيمه نخست، 9 محله زرتشتي نشين يزد چنين برشمرده شده است:
1- محله اهرستان، 2- محله تل، 3- محله زرتشتيان، 4- محله خرمشاه، 5- محله خير آباد، 6- محله عيش آباد، 7- محله قاسم آباد، 8- محله كثنويه و 9- محله نصر آباد.

تحقيق در مورد بافت هاي تاريخي باقي مانده مي تواند گامي باشد در جهت شناسايي بيشتر معماري ايراني و دستيابي به نظام منطقي در راستاي احيا و مرمت بنا ها و بافت هاي تاريخي اين سرزمين كه در حال حاضر به دليل بي هويتي معماري و رشد نابهنجار شهر ها رو به نابودي است. اين مهم، تلاشي باشد براي آيندگان تا از گذشته پرافتخار اجداد و سرزمين پدري خويش آن چه را تا به امروز باقي مانده به ارث برند.

با توجه به عدم تحقيق و تاليف كتاب در خصوص خانه هاي زرتشتيان، بر آن شديم تا با توجه به موانع در پيش رو همچون عدم دسترسي به خانه هاي زرتشتيان و منابع اطلاعاتي، با تحقيقات ميداني و كتابخانه اي جهت شناساندن هويت باارزش و خاص، اين معماري باارزش را به آيندگان معرفي نماييم.

لذا از كليه صاحب نظران و دوست داران اهل قلم خواهشمنديم نظر، پيشنهاد و انتقاد هاي سازنده خود و هر آن چه كه مي تواند در بهبود اين اثر باارزش ياري بخش ما باشد را به آدرس پستي و يا پست الكترونيكي اين انتشارات بفرستند.

با سپاس فراوان
طاهره شيشه بري - سيد احمد سيد علي زاده
اسفند 1391